duminică, 8 noiembrie 2009

Despre traditii romanesti


Vineri seara in apartamentul meu de bloc miroasea a vin fiert cu miere si scortisoara si a paine facuta in casa.
La Pro TV incepea invariabial "Dansez pentru tine". De obicei inregistrez emisiunea si ma uit cand am timp, deruland nesfarsitele calupuri publicitare si ceea ce nu ma intereseaza in mod deosebit din program. Dar decid, in timp ce mai faceam cate ceva prin casa, sa urmaresc emisiunea in direct.
Stiam ca din programul serii va face parte si folclorul, ca de altfel in fiecare sezon. Nimic extraordinar, mi-am zis, dar am avut parte de o mare surpriza. De aceasta data au fost prezentate datini si traditii populare romanesti, iar concurentii le-au pus in scena, alaturi de ansambluri renumite din tara, sub stricta supraveghere a lui Marin Barbu.
Privindu-i, am reusit cu greu sa-mi stapanesc emotiile. Apoi am simtit o revolta si o ciuda imensa pe toti cei care conduc tara asta, pentru ca nu au facut nimic sa promoveze, sa pretuiasca si sa profite intr-un sens constructiv, de ceea ce avem noi mai scump - oamenii extraordinari de talentati, traditiile vechi de secole, cantecele cu talc, doinele, frumusetea satului romanesc, mestesugurile invatate in ani grei de munca si transmise din tata in fiu sau de la mama la fiica dupa caz, maiestria celor care au cladit o istorie, de care ar trebui sa fim atat de mandri!
Avem o comoara si tare ne mai batem joc de ea!
Ma gandeam la cat ar da altii sa aiba ce avem noi, cat de incantati ar fi strainii sa vada toate astea, sa traiasca magia sarbatorilor sau a unei nunti in peisajul pur al satului romanesc autentic. Ma gandesc la Maramures, la Bucovina, si la multe alte locuri din tara, unde oamenii mai tin la traditii si pastreaza inca focul viu si cald in vetrele lor.
Nici nu banuiam ca pot privi la o televiziune comerciala, o reflectare atat de frumoasa a traditiilor si datinilor romanesti...parca dintr-o data mi s-a deschis o fereastra catre trecut, am admirat costume populare lucrate cu o maiestrie rara, unele piese avand o vechime de zeci de ani, am vazut dansuri de prin toate zonele tarii, precedate de scene specifice fiecaruia in parte.
Asa mi-am adus aminte de ia mea de borangic, brodata cu trandafiri moldovenesti, veche de aproape un secol, cumparata de la Muzeul Taranului Roman. O mica opera de arta...
Suntem slabi. Suntem prea mici, sau prea neinsemnati. Dar, poate ca nu e chiar asa. La urma urmei, avem mai multa putere decat tinerii de acum 20 ani, care nu aveau decat sufletul lor cald, dorinta de libertate si un dram de speranta. Si totusi au reusit! Noi avem blogurile, facebook-ul si un milion de alte mijloace ca sa reusim ceva, pana nu va fi prea tarziu.
S-au luat multe note de 10 la proba de folclor la "Dansez pentru tine". Poate concurentii au simtit ca merita sa dea tot ce e mai bun din ei, poate ca sufletul le-a vibrat alftel in acele clipe...nu stiu..
Dar a fost o seara magnifica care mi-a ramas in amintire pentru mult timp de-acum incolo.

4 comentarii:

towinwoman spunea...

Salut. Sunt Raluca (towinwoman). De zona sunt din Galati, mai exact Tecuci dar acum locuiesc in Iasi. Te intrebi de nu sunt promovate: traditiile, talentul, oamenii simpli dar care au multe de daruit? E simplu, nu se pot face bani din asta, nu se pot construi vile, nu isi pot obtine acel lux CU care acesti oameni de sus, s-au obisnuit. Ei sunt ocupati doar de ceea ce le poate oferi un profit, e trist dar adevarat. Spaga si furatul sunt la putere in Romania, de aceea noi vom fi cu cel putin 100 de ani in urama tarilor ca Germania, Italia, etc. Nu se mai cunoaste bunul simt, a disparut definitiv, iar unii care isi mai aduc aminte de el, renunta la el, deoarece sunt calcati in picioare daca isi manifesta aceasta cunostinta,,BUNUL SIMT".
Mi-am trait copilaria la tara la bunici si stiu cat de minunate pot fi sarbatorile, ceva ce multi din cei care locuiesc la oras habar nu au, ba mai rau li se pare un lucru plictisitor si lipsit de farmec. Ce pierdere pentru ei!
O zi buna, mai vb.

Eva spunea...

Raluca, ai fost si cred ca esti o norocoasa...o copilarie frumoasa, plina de farmec au foarte putini, iar faptul ca ai amintiri dragi din acea perioada cred ca mare lucru. Din nefericire ai si mare dreptate, poate ca nu o sa mai apucam ziua cand lucrurile vor sta alfel in tara noastra...dar poate daca facem cu totii ceva in sensul asta o sa mai grabim mersul lucrurilor si o sa mai castigam ceva ani...
Iti multumesc de vizita si te mai astept cu mare drag!

marcu spunea...

Ai dreptate, fain traditii au romanii dar pacat ca se pierd.

Petru spunea...

Traditiile noastre devin perisabile pe masura ce trece timpul.